Yeni Sürüm Oyunlarda FPS’yi Katlıyor: AFMF 2 Nedir, Nasıl Kullanılır?
Fluid Motion Frames (AFMF) Nedir?
Teknoloji devlerinden ardı ardına oyunların kare hızını artıran, daha akıcı oyun deneyimi sağlayan görüntü yükseltme teknolojileri geliyor. DLSS, XeSS ve FSR zaten herkes tarafından biliniyor. Ancak bunların dışında Fluid Motion Frames 2 (AFMF 2) gibi seçenekler de var.
Bu işe ilk adımı “Frame Generation” teknolojisiyle NVIDIA atmıştı. DLSS 3‘e entegre edilen yeni teknolojiyle görüntü yükseltme mantığı biraz değişti. Yeşil takımın Optical Multi Frame Generation (Optik Çoklu Kare Üretimi) olarak adlandırdığı özellik sayesinde yalnızca yeni pikseller yerine tamamen yeni kareler oluşturma yeteneği sunuldu. NVIDIA, bir oyunun piksellerinin 7/8’e kadarını oluşturabildiklerini ve bunun da performansta büyük bir artış sağladığını söylemişti.
DLSS Frame Generation yapay zeka ağı, her piksel için ara kareler oluşturmak üzere oyun hareket vektörlerinden, optik akış alanından ve sıralı oyun karelerinden gelen bilgilerin nasıl kullanılacağına karar veriyor. Bu ağ, hareketi izlemek için hem motor hareket vektörlerini hem de optik akışı kullanarak (aşağıdaki resimde görüldüğü gibi) hem geometriyi hem de efektleri doğru bir şekilde yeniden oluşturabiliyor. DLSS 3 devreye girdiğinde Frame Generation (Kare Üretme) ayarı da otomatik olarak aktif hale geliyor.
NVIDIA’nın çözümü sadece şirketin RTX kartlarına, hatta sadece DLSS 3 destekli modellere yönelik. AMD ise sürücü tabanlı Fluid Motion Frames ile verdiği cevapla rakibinden ayrışırken oyuncuları da mutlu ediyor. İlk önce Fluid Motion Frames (AFMF) kullanıma sunuldu lakin oyunları deneyimleyen kullanıcılar tarafından olumsuz tepkiler gelmişti. AMD sonra ikinci sürümü, yani AFMF 2’yi piyasaya sürerek pozitif tepkiler aldı. Önce bu kare oluşturma teknolojisinin nasıl çalıştığını, sonrasında ise yeni sürümün sunduklarını ve performans katkısını konuşacağız.
Fluid Motion Frames, esasen oyun deneyiminizi daha akıcı hale getirmek üzere geliştirilmiş sürücü tabanlı bir kare oluşturma teknolojisi. Bu noktada erkenden bir şeyi açıklığa kavuşturalım. Temelde aynı olsa da FSR 3.0 tarafından kullanılan kare oluşturma teknolojisiyle ayrıştığı noktalar var. FSR’de oyun tarafından destek sunulması gerekirken, Fluid Motion Frames sürücü bazlı olarak aktif ediliyor. Hatta tüm DirectX 11 ve DirectX 12 oyunlarında aktifleştirmek mümkün olacak.
Normal FSR tabanlı kare üretim teknikleri gibi, AFMF de “FPS değerlerini artırmak” ve “daha akıcı oyun deneyimi” sağlamak üzere mevcut ve önceki kare arasına oluşturulan sahte kareler ekleniyor. Yani GPU tarafından üretildiği gibi yeni kareler dahil edilmiyor.
Başka bir deyişle, teknik olarak FPS göstergesinde daha yüksek değerler göreceksiniz. Ancak sisteminiz AFMF uygulanmamış gibi saniyede aynı sayıda (hatta bazen daha az) kare üretmiş olacak. Basitçe söylemek gerekirse, kare üretimi yalnızca oyunun monitörünüzde daha akıcı görünmesini sağlamakta ve oyun herhangi bir performans artışı görmeyecek.
Sürücü bazlı bir görüntü yükseltme teknolojisine baktığımız için görüntü kalitesinin ve performans artışının FSR 3.0 kadar iyi olmasını beklemiyoruz. İyi olan şu ki, Fluid Motion Frames’i kolay bir şekilde oyun seçmeden kullanabiliyoruz. Üstelik istediğimiz zaman bu özelliği kapatabiliyoruz. Böylelikle hem ekran kartı hem oyun desteği konusunda daha kapsamlı.
AMD, FSR 3 ile kullanıldığında Fluid Motion Frames teknoloji ile oyunculara son derece önemli performans artışları vaat ediyor. Şirket FSR 2.x ile doğrudan kıyaslandığında performansın iki kata kadar artacağını söylemişti. Sürücü bazlı olarak sunulan FMF ile belki de performans kazancı bu kadar olmayabilir, ancak yine de gözle görülür performans artışı yaşanıyor. Hatta ilk testlerde kare hızları iki kata kadar artıyor. Oyunların çoğunun FSR 3 desteği olmadığını düşünürsek, en azından normal haliyle kıyaslandığında AFMF teknolojisi iyi işler çıkarabilir.
AFMF, özellikle düşük ve orta seviye ekran kartları kullanan kullanıcılar için mükemmel bir seçenek. Diğer taraftan yüksek çözünürlükleri ve FPS’yi hedefleyen kişilere de yardımcı olabilir. Oyunda oluşturulan iki kare arasına kareler eklenmesi, daha yüksek kare hızında çalışan oyunların doğası gereği oyunun daha akıcı hissettirmesini sağlamakta.
AFMF 2 ile AMD, kısmen yapay zekanın da devreye girmesiyle teknolojiyi değiştirip daha da iyi hale getirmeyi başardı. NVIDIA, Frame Generation teknolojisi için yapay zekayı kullanıyordu, şimdi AMD’nin AFMF 2 teknolojisi de yapay zeka entegrasyonuyla birlikte geliyor. Artık farklı çözünürlüklerde eklediği karelerle daha verimli olan güncellenmiş bir algoritma geliştirmek için AI optimizasyonları kullanılıyor.
AFMF’yi DLSS’den farklı kılan şey, AI Tensor Çekirdekleri tarafından desteklenen donanımlara ihtiyaç duyulmaması. Bunun yerine sürücü tabanlı olarak neredeyse tüm oyunlarda özelliği açabiliyoruz. AFMF, RX 6000 ve 7000 Serisi ekran kartlarını içeren tüm GPU’lar ve Radeon grafikli belirli APU’larla uyumlu çalışmakta.
FSR 3 iki önemli geliştirme sunuyor: kare enterpolasyonu ve yeni bir Native AA (Anti-Aliasing) kalite modu. Kare enterpolasyonu konsept olarak NVIDIA’nın DLSS 3 Frame Generation özelliğine benziyor. AMD’ye göre halihazırda işlenmiş iki kare arasına ek bir kare eklemek üzere tasarlanmış. FSR 3’teki kare üretimi, hareket vektörleri gibi zamansal oyun verilerinin yanı sıra AMD AFMF optik akış teknolojisinin geliştirilmiş bir yinelemesini de kullanıyor.
FSR 3 kare üretimi, genellikle monitörde görünen standart oyun içi görüntüyü saptırıp FSR 3’ün Optical Flow (Optik Akış) işlemesine yönlendirerek çalışıyor. AFMF üzerinden geliştirilen bu Optik Akış teknolojisi, kareyi bir önceki kareyle karşılaştırarak aralarında yeni bir kare oluşturuyor. Bu işlem, oyunun işleme hattıyla etkileşimi en aza indirmek için eşzamansız olarak çalışabiliyor ve sonuçta daha sonra görüntülenebilecek yeni oyun içi kareler üretiyor. FSR 3, AFMF’nin sürücü tabanlı sürümüyle birlikte geldi. AFMF, oyun motoru yerine sürücü seviyesinde çalıştığı için FSR 3 kadar iyi sonuçlar sunamıyor.
Kare üretme özelliği ilk olarak piyasaya sürüldüğünde açıkçası pek de iyi değildi. Oyunlarda görüntü bozulmaları, takılmalar ve titrek görüntüler gibi çeşitli problemler yaşanabiliyordu. İyi haber şu ki, Fluid Motion Frames 2 hem görüntü doğruluğunu hem de performansı iyileştirmek üzere “AI odaklı optimizasyonlar geliştirmeleriyle” birlikte geliyor.
AMD, oyunculara özellik üzerinde daha fazla kontrol sağlamak için AFMF 2 için iki yeni mod eklediğini söylüyor. Bunlardan biri, 1440p çözünürlük ve üzeri çalıştırılan oyunlar için “geliştirilmiş AFMF düzgünlüğü için geri dönüşü azaltan” varsayılan Otomatik ayarına sahip Arama Modu. Ek olarak, 1080p çözünürlük için Standart ayar da kullanılabiliyor. Bir diğer mod ise daha fazla cihazda daha yüksek kare hızları lehine AFMF 2 yükünü azaltması beklenen Performans Modu (Performance mode).
Şirket yeni seçenekler için “mod” diyor, ancak bunları AFMF’nin nasıl çalışacağını yapılandıran ayarlar olarak düşünebilirsiniz. Teknolojinin ilk sürümünde sadece bir açma kapama butonundan başka bir şey yoktu, şimdi yeni ayarlar ekleniyor.
Arama Modu (Search Mode), yoğun sahnelerde titreşimi en aza indirmek için AFMF’nin ne zaman geçici olarak devre dışı bırakılacağını tanımlayan “geri dönüşü” ayarlamakta. “Standart” ve ‘Yüksek’ arasında seçim yapabilir veya Otomatik’te bırakabilirsiniz. “Yüksek” geri dönüşü azaltmakta ve 1400p veya üzeri çözünürlüklerde tavsiye eiliyor. ‘Standart’ ayarı ise 1080p için.
Performans Modunda da “Otomatik” seçeneği var, ancak daha iyi bir görüntü veya daha fazla FPS isteyip istemediğinize bağlı olarak “Kalite” ve “Performans” arasında seçim yapabilirsiniz. “Performans” öncelikle APU’lar için tasarlanmış, bu nedenle harici bir ekran kartınız varsa ‘Kalite’ veya ‘Otomatik’ seçeneğinde bırakın.
Şirket ayrıca AFMF 2 ile beraber oyunlarda gecikmeyi azalttı. Örneğin gecikme Cyberpunk 2077’de %28, Counter-Strike 2’de %12’ye kadar azaltıldı. Yeni sürüm ayrıca Vulkan ve OpenGL kullanan oyunları da destekliyor.
AFMF, HYPR-RX özellik paketinin bir parçası olduğundan dolayı diğer AMD teknolojileriyle birlikte çalışabilecek. Bir örnek olarak, CPU’nun hızını GPU ile hizalayarak giriş gecikmesini azaltan Anti-Lag ile birlikte iyi şekilde çalışmakta. Anti-Lag yalnızca AMD CPU’lar ile uyumlu. Yeni sürüm Anti-Lag 2, artık belirli oyunlara entegre edildiği için giriş gecikmesini daha da azaltabiliyor.
AFMF 2 ile oyunlarda kare hızlarını belirli bir seviyede tutmak isteyenler için Radeon Chill teknolojisi de eklendi. Radeon Chill’i etkinleştirdiğinizde, yerel FPS sınırı otomatik olarak AMD FreeSync monitörünüzün maksimum yenileme hızının yarısına ayarlanıyor. Radeon Chill, AFMF 2 kare üretimi uygulandığında FPS’nin maksimum yenileme hızının üzerine çıkmasını önlüyor.
Peki Chill’i AFMF ile neden kullanmalıyız? FPS’niz ekran yenileme hızını aştığında bazen ekran yırtılmaları yaşanabiliyor. Bunu önlemek için maksimum kare hızı sınırlanmakta. Ek olarak, AFMF etkinleştirildiğinde maksimum yenileme hızınızın yarısına ayarlanması gerektiğini hatırlatalım. Örneğin 144Hz monitörünüz var diyelim. Idle ve Peak FPS değerini 71 olarak ayarladınız. Böylelikle AFMF ile birlikte maksimum FPS 142’de sınırlanıyor. Chill şu anda Anti-Lag ile çalışmıyor. Bu nedenle özelliği yalnızca en yüksek oyun içi grafik ayarlarında maksimum yenileme hızınızı aşarsanız kullanın.
Özetle AFMF 2, oyun motoru dışında FPS’yi artırmak için kare oluşturma teknolojisi ekleyen bir çözüm. NVIDIA’nın Frame Generation (Kare Üretimi) özelliğine yanıt gelmişti, şimdi yeni bir sürüm yolda.
AFMF 2’yi erken deneyimlemek için Adrenalin Edition Önizleme Sürücüsü’nü buradan hemen indirebilirsiniz. Sürücüde bazı hatalar ve diğer sorunlar yaşayabileceğinizi hatırlatmakta fayda var. AMD, AFMF 2 teknolojisini 2024 yılının dördüncü çeyreğinde resmi olarak yayınlamayı planlıyor.
Eğer aceleniz yoksa yeni resmi sürücülerden birini bekleyin. Denemek istiyorsanız, sürücüyü indirip kurduktan sonra bilgisayarınızı yeniden başlatın. Ardından AMD yazılımını açın ve Oyun > Grafikler > Özel bölümüne gidin. “AMD Fluid Motion Frames” seçeneğini bulun ve etkinleştirmek için butona tıklayın.
Önemli bir not olarak, AFMF 2’yi şu anda kullanmak için oyunun V-Sync devre dışı bırakılarak özel veya kenarlıksız tam ekran modunda çalışması gerekiyor. Ayrıca AMD, daha iyi bir görsel deneyim için “değişken yenileme hızına sahip bir monitörle” birlikte kullanılmasını öneriyor.
Söylediğimiz gibi, Radeon RX 6000 veya Radeon RX 7000 Serisi ekran kartına ihtiyacınız var. APU tarafında ise Radeon 700M ve 800M Serisi entegre GPU’lardan biri gerekiyor. Ryzen AI 300 Serisi mobil işlemcilerde yer alan dahili grafiklerle AFMF’yi kullanmak mümkün. Böylelikle entegre grafik işlemcileriyle 1080p/60FPS hayallerine bir adım daha yaklaşıyoruz. Hatta hayaller gerçeğe dönüştü bile.
Sadece AMD’nin özel GPU’larından söz ediyoruz lakin avuç içi oyun konsollarında da AFMF’yi etkinleştirebilirsiniz. Örneğin ASUS ROG Ally’da Ryzen Z1 SoC bulunuyor ve bu SoC’un içinde yine AMD iGPU var.
- Vulkan vs DirectX: Aralarındaki Fark Ne?
AFMF 2 artık DirectX 11 ve 12’ye ek olarak OpenGL ve Vulkan’ı da desteklediği için çoğu oyunla uyumlu olarak çalışacaktır. Vulkan, DirectX ve OpenGL’e kıyasla belirli oyunlarda önemli FPS iyileştirmeleri sunan düşük yüke sahip bir API.
Önizleme sürümünde yapılan bazı testler mevcut. Yeni sürüm tam anlamıyla kullanıma sunulduğunda belki daha iyi sonuçlar göreceğiz, ancak mevcut verilerle AFMF 2’nin neler yapabildiğine bakalım. Testler ASUS ROG Zephyrus G16 ile gerçekleştirilmiş. Harici RTX 4070 GPU devre dışı bırakılırken, aynı zamanda 32 GB sistem belleğinin 8 GB’ını özel grafik belleği olarak kullanmak üzere ayırmak için bu önizleme sürücüsüyle gelen yeni Değişken Grafik (Variable Graphics) özelliği de kullanıldı.
Dizüstü bilgisayarın 2560×1600 doğal ekran çözünürlüğünde çalışan oyun gerçekten iyi sonuçlar vermiş görünüyor. Kare hızı Dirt 5’te %72 gibi ciddi oranda artış gösterdi. Ayrıca oyundaki tepkiselliğin ve gecikmelerin çok daha iyi olduğu belirtiliyor. Ancak yine de oyun görsellerinde küçük hatalar yok değil. Örneğin uzaktaki binalara bakıldığında küçük yapaylıklar gözlemlenebiliyor lakin bunlar aman aman dikkat dağıtıcı şeyler değil.
Cyberpunk bildiğiniz gibi çok daha ağır bir oyun. İşlemcinin içinde yer alan Radeon 890M’nin eti budu ney ki Cyberpunk 2077’yi çalıştırsın? Ancak AFMF ile oyun oynanabilir düzeye geliyor:
Ortalama FPS 39’dan 75’e kadar çıkıyor ki bu muazzam. Daha yüksek kare hızı ve daha tutarlı kare hızı nedeniyle küçük takılmalar en alt seviyeye inebiliyor. Oyunun görüntü kalitesi de fazla bozulmuyor. Söylenenlere göre nişan alırken ve hareket ederken küçük gölgelenmeler yaşanabiliyor lakin bu kadar FPS kazancından sonra hepsi kabul edilebilir.
Shadow of the Tomb Raider oynarken sonuçlar benzer: Görüntü kalitesinden ödün vermeden kare hızında ciddi artışlar var. SotTR teknolojinin aktif olmasıyla birlikte psikolojik 60 FPS sınırına kadar dayanıyor. Sadece ortalama FPS’den bahsediyoruz fakat %99’luk oranlar da çok önemli.
Üç oyunun sonuçları aslında gayet açıklayıcı. Farklı 10 oyun daha test edilseydi muhtemelen sonuçlar üç aşağı beş yukarı aynı olacaktı. AFMF 2 gerçekten AMD kullanıcılarını mutlu edecek bir teknoloji olmuş.
Son olarak farklı bağımsız test sonuçlarına da göz gezdirelim. Bu testlerde 1080p 144 Hz monitör ve RX 6600 XT ekran kartı (Anti-Lag 2’yi desteklemiyor) kullanıldı. Yani dahili değil, harici bir ekran kartı söz konusu. Kısaca oyunları ve ortalama kare hızı oranlarını belirteceğiz:
AFMF Kapalı | AFMF Açık | |
Fallout 76 | 48 FPS | 96 FPS |
Returnal | 40-45 FPS | 90 FPS |